7 съвета за успешно презентиране пред инвеститори

Ако си в Тийноватор, вече знаеш в какво си се забъркал – стартъп клуб с твоите съученици; работа с ментори; много неща, които няма да научиш от учебниците; и една цел – реализирането на бизнес идея.

Днес си говорим за презентирането пред инвеститори, с което се сблъскваш на финалното състезание, или т.нар. “питчване”. Именно то може или да изстреля идеята в космоса, или да я прати в пълна забрава. Затова е важно ти и твоят отбор да се приготвите добре, за да блеснете на фона на всички останали идеи, които инвеститорът би чул.

Кои са съставките на неустоимия, отличен и незабравим питч?

1. Времето е супер важно. Питчингът в Тийноватор е 3 минути.

Ето няколко трика за организирането на времето:

  • Ако имаш зададено предварително време, ще направиш добро впечатление, ако приключиш няколко минути, или в случая – 30 секунди по-рано.
  • Ако споменеш фразата “и още едно финално нещо” или подобна, имай предвид, че това нещо наистина трябва да е финално.
  • Избери си темпо за говоренето и го поддържай, за да не избързваш накрая.
  • Разпредели си по равно времето за стоене на всеки слайд, ако имаш презентация със слайдове.

2. Превърни питча си в история

Инвеститорите се отегчават от таблици, сметки и числа. Но пък всеки обича добрите истори – дори и най-потъналия в данни инвеститор. Разказването на истории (storytelling) е научно доказана форма за хващането на вниманието на слушателя и ще направи питча ти незабравим, защото всяка история е уникална и ще задържи вниманието.

3. Бъди много фокусиран/а

Тъй като времето на инвеститорите е ценно и важно и ти трябва да покажеш, че го цениш, трябва да имаш отличен фокус върху най-важните части на питча ти.

4. Обясни точно услугата или продукта си.

Инвеститорите трябва да си представят много добре услугата или ако е продукт – да видят прототип на живо.

След като си обяснил/а услугата много добре, не задълбавай повече. Инвеститорите се интересуват най-много как с услугата / продукта ще се изкарват пари. Колкото по-скоро заговориш за пари, толкова по-добре за теб и отбора ти.

5. Следващо по важност е да кажеш с какво услугата / продуктът е уникален и какво го отличава от конкурентите, ако си прилича с други на пазара

6. Обясни коя е аудиторията на услугата / продукта. За целта използвай описание на пол, възраст, начин на живот, навици, демографски данни и т.н. След това разкажи как с маркетинг ще привлечеш три предварително дефинирани типа клиенти, към които се стремиш.

7. Бъди супер ентусиазиран/а. Добра техника е да вложиш 50% повече енергия от това, с което се чувстваш комфортно. Предприемачите трябва да излизат постоянно от зоната си на комфорт.

И накрая:
ПРАКТИКА, ПРАКТИКА, ПРАКТИКА. Досаждай на отбора си, на гаджето и на вашите с много репетиции на презентацията, докато не я “пееш” като песен.

Успех от нас.