Иновативни решения за социалната изолация, климатичните промени и образованието предложиха близо 400 ученици от цялата страна

На 22 и 23 януари се проведе четвъртото издание на Тийноватор Уикенд на идеите – двудневно състезание, в което ученици в 10 и 11 клас търсят иновативни решения на социални, климатични, културни образователни и други теми. Сред идеите се отличаваха и няколко, които залагат на българското културно наследство и природа. 

Уикендът на идеите се провежда в рамките на целогодишната програма за насърчаване на предприемачеството, бизнес мисленето и стартъп културата сред младежите в България – Тийноватор

Близо 400 ученици от 30 града, сред които София, Пловдив, Варна, Бургас, Стара Загора, Карнобат, Добрич, Своге, Русе, Плевен, Враца и др., работиха два дни в отбори на живо и онлайн по общо 76 стартъп идеи, които презентираха, в три панела пред 9-членно жури

“Искрено се надявам, че програми като Тийноватор могат да разпространят този дух и у нас, защото вие сте надеждата за всички нови, умни и хубави бизнеси, които ще се родят у нас”, каза на официалното откриване на събитието Министърът на Иновациите и растежа Даниел Лорер (линк към цялата реч). “Изключително много подкрепям Тийноватор, радвам ви се, давайте така смело напред, и не давайте на никого да ви казва, че нещо няма да стане”, допълни той.

В Тийноватор Уикенд на идеите всеки екип ученици работи в продължение на ден и половина върху своя първи бизнес проект с помощта на 60-те ментори в програмата – представители на предприемаческите среди в България. 

Сред идеите, които В категория Най-зелен бизнес беше отличен проектът Крайпътни вятърни турбини, чиято идея е колите, движещи се по магистралите, да произвеждат електричество. Отличената в категория Най-добър IT проект е ClothesFit – приложение, което улеснява онлайн пазаруването на дрехи, вземайки мерките на човек и напасвайки го във виртуален образ. Друг пример от наградените от журито идеи е (UN)USABLE – бранд за справяне с негативните ефекти на бързата мода върху природата. Отличените идеи в деветте категории можете да намерите по-долу в текста. 

Целта на събитието беше да даде възможност на учениците да приложат и надградят уменията, които развиват в своите стартъп клубове от началото на учебната година – умения за работа в екип, презентиране и аргументиране на бизнес идея, иновативен подход в решаване на проблеми и др. 

“Тийноватор ви запознава с неограничените възможности, достъпни чрез предприемачеството и упоритата работа”, каза Нанси Шилър, Президент на Фондация “Америка за България”. “Това е възможно благодарение на усилията на екипа на Тийноватор и 60-те ментори. Вдъхновена съм и съм благодарна на тези хора, които правят България по-добро място, като посвещават времето и таланта си на бъдещото поколение.”

След Уикенда на идеите учениците продължават да работят по идеите си, за да ги презентират като работещи бизнеси на Финалното състезание през май месец, пред жури, съставено изцяло от инвеститори”. 

Отличени идеи на Тийноватор Уикенд на идеите 2022

Най-устойчив бизнес модел: Fin X – Финансов аналитичен софтуер

Най-зелен бизнес: Крайпътни вятърни турбини – Създаване на вятърни турбини по магистралите, които генерират електричество от вятъра, създаден от движещите се превозни средства.

Най-щура идея:  Квасно слово – Идеята на създателите на “Квасно слово” е да месят хляб с квас и заедно с него да доставят напечатани творби на млади местни автори.

Най-иновативна идея: SeduBG – Платформа за видео уроци с илюстрации на материала – от ученици за ученици

Най-добра социална иновация: Impact – Приложение с 3 части (игра, социална мрежа, секция за доброволци) – всяка с различна функция, но заедно допринасящи за повече емпатия у хората.

Най-добър проект в областта на културата и изкуствата: (UN)USABLE – Бранд за преработване на дрехи втора употреба, който решава проблема с “бързата мода” и замърсяването на планетата от нея.

Най-добра презентация: GetGud – Сайт, с чиято помощ клиентът ще стане добър на видеоигра, използвайки видеа.

Най-добър екип: Розета – Уебсайт, където малките български производители ще могат да се позиционират, а купувачите да откриват лесно и бързо желаните продукти.

Най-добър IT проект: ClothesFit – Приложение,което улеснява онлайн пазаруването на дрехи, вземайки мерките на човек и напасвайки го във виртуален образ.

Най-добър ментор: Слави Михов, Добрич

Тийноватор се реализира с финансовата подкрепа на Фондация “Америка за България” и с подкрепата на Българския център по предприемачество. Спонсори на Тийноватор са UniCredit Bulbank и Kaufland България.

Снимки: Илиян Ружин