Какво да правите в LinkedIn, така че да изстреляте личния си бранд и стартъп идеята си

Какво да правите в LinkedIn, така че да изстреляте личния си бранд и стартъп идеята си

На 10 март Тийноватор организира уъркшоп в две части  в офиса на партньорите ни Updata One – повече за първата лекция можете да прочетете ТУК. Освен с полезните функции на Google Trends за комуникационен анализ и идентифициране на трендове, учениците се запознаха и с основите на LinkedIn, благодарение на вълнуващата среща с Александър Кръстев (специалист по маркетинг, PR и дигитална комуникация, създател на сайта Аз чета и агенцията за LinkedIn маркетинг BookMark) и Теди Рафаилова (консултант по дигитален маркетинг и партньор в BookMark)

Александър и Теди разказаха в детайли за ролята на LinkedIn в свързването на таланта с възможностите за развитие. Мрежата има над 900 млн. потребители по целия свят, а у нас те са над 1,1 млн. души. И понеже LinkedIn е място, в което опитът и постиженията имат значение, те споделиха практически съвети, с които личният бранд и стартъпът на всеки да се изстрелят в космоса. 

LinkedIn е мястото, в което можете да позиционирате себе си, компанията си, партньорите си и идеите си. Но ако не се грижите за начина, по който представяте личния си бранд, особено в професионалната мрежа, е малко вероятно да откриете правилните хора, с които да развивате проекта си. Затова създаването на добра дигитална визитна картичка е от ключово значение. Тук обобщаваме част съветите на Александър и Теди. 

Профилна снимка

Важно е да подберете изображение, на което се виждате и е добре заснето. Може да се използват снимки от събития. Нека потенциалните бъдещи работодатели или бизнес партньори ви видят в най-добрата ви светлина.

Професионално описаниe

Това е текстът, който се появява винаги под името ви в мрежата. Използвайте ключови думи разпознаваеми както за другите потребители, така и за самата платформа. Ако например търсим специалист по човешки ресурси, то вероятно бихме въвели HR в търсачката, а не Head of Talent Acquisition. LinkedIn работи преимуществено с ключови думи и те могат да бъдат голямо предимство. Тук е мястото да напишете с какво се занимавате и какъв точно е вашият проект.

About секция

Ако направите впечатление с първите елементи от профила си, потребителите, които искат да научат повече за вас, могат да го направят в този раздел. В него можете наистина да грабнете човека отсреща с вашата история. Тази част обикновено е много кратка в ранните етапи на професионалното развитие. Въпреки това покажете какви са вашите цели – към какво се стремите и какви обещания правите към самите себе си. Разкажете всичко като една история или дори приказка – за организациите, в които сте членували, за съвместната работа с ментори, за каузите, в които вярвате и т.н. Ето това има място в About секцията. 

Професионално развитие

Дори вашият професионален път да не е много дълъг, вие можете да попълните тази секция в профила си. Тук следва да разкажете за организациите, от които сте били част – напр. Teenovator, както и да дадете повече информация за проекта и отговорностите ви. Това ще ви покаже в светлината на отговорен млад човек, който се асоциира с организации. По този начин стъпвате и върху техния престиж. В секцията е важно да включите позициите, които считате за релевантни за опита ви, а те – от своя страна – да са ключовите думи, по които да бъдете открити.

Постижения

Постиженията ви имат голямо значение, затова и платформата дава възможност да бъдат споделени. По този начин развивате бранда си и му придавате добавена стойност. Това е мястото за публикуване на доброволчески опит, публикации, патенти, проекти, награди, езици, допълнителни организации и каузи. Не забравяйте – колкото повече време прекарват хората в профила ви, толкова по-голяма част от своето доверие ви дават. 

Изграждане на мрежа от контакти

Започнете да изграждате мрежата си от контакти рано. Въпреки че LinkedIn е социална платформа, тя много прилича на търсачка тип Google. Използвайки ключовите думи и друга конкретна информация, която всеки потребител е споделил за себе си, вие имате пряк достъп до него. Можете да последвате хората на по-високо и/или международно ниво, а с останалите съответно да се свържете, чрез бутона Connect.

На първо място, не прекалявайте с поканите. Имате ограничение от 100 покани на седмица, но изобщо не е нужно да стигате лимита. По 10-15 нови връзки на седмица е достатъчно. Затова е добре да са връзки, с които можете да общувате често и добре. Следвайте хора в сферите, които представляват интерес за вас. Това увеличава възможността да откриете човек, който да ви подкрепи и да валидира идеята, когато създадете нов проект. 

Не приемайте всички покани в LinkedIn. Освен с личната безопасност в онлайн пространството, това действие е свързано и с предотвратяване на измами с хора от вашата мрежа. Когато се свържете с някого, вие му давате и достъп до своите контакти. По този начин можете да изложите на спам (или на нещо по-лошо) хора с успешен бизнес, които представляват интерес за измамниците.

Как се търси?

Имената в мрежата обикновено са изписани на латиница – това е и ефективният начин за търсене, след като имате набелязан човек. Ако не откривате правилния профил, може да опитвате вариации на изписването. Платформата предлага и филтри – по този начин търсенето се стеснява. Сред филтрите има такива за локация, talks about #, настояща компания, предишна компания, университет, индустрия, език и др. Ако срещнете интересен човек на събитие например, опитайте се да запомните повече информация за него – това може да работи като ориентир при търсенето.

 

 

 

Как се публикува?

Добрата комуникация е в основата на вашата работа като предприемачи. Колелото на идейното лидерство може да даде обща представа за пътя от добрата идея до реализацията и комуникирането и с широката публика. Но идеята не е достатъчен фактор при създаването на ефективна публикация. Важни са начинът на предоставяне на информацията, както и доброто познаване на анатомията на мрежата, в която се споделя, за да се използват максимално предимствата й. 

В професионалната мрежа се опитваме да ангажираме, да информираме и да се позиционираме както в личния си бранд, така и като бизнес. Следователно информацията трябва да бъде конкретна, разбираема и релевантна на сферата, в която сме специализирани. Не забравяйте контекста, в който всички ние живеем. В постоянния поток от дигитално съдържание е ключово да умеете да хванете вниманието на потребителя, който може би е попаднал на поста ви, докато се вози в асансьора. Вашата цел е да го ангажирате по такъв начин, че той да разбере посланието, да запомни, че е дошло именно от вас и, в идеалния случай, да се поинтересува допълнително от темата или продукта. 

След като имате добра идея и сме помислили за ефективен начин за комуникирането й, вземете предвид времето и начина на публикуване. В професионалната мрежа подходящият момент обикновено е този, в който хората са на работа, настроени са на такава вълна, но имат и малко свободно време, което да отделят на платформата. Понеделник обичайно не е такъв ден, защото обикновено е време за планиране на новата работна седмица. 

Когато създавате съдържание, е полезно да обясните на хората всъщност какво виждат. Ако просто споделите картинка или видео, те няма да знаят кое е важното според вас. Ако информацията е нова или по-сложна, е добре да я обработите и обобщите в няколко точки, за да насочите вниманието. Въпреки че постът ви излиза като част от feed-а на човека отсреща, той би се интересувал от вашето мнение по дадения въпрос.

Когато давате нещо ново, вие се отличавате. А главната цел е да се отличавате като по-добри от останалите. 

Линк към записа от лекцията: ТУК

Три гледни точки за ползата и нуждата от менторството

Срещаме ви с трима талантливи мъже от различни сфери, но с обща идея, кауза и извор на вдъхновение. И тримата са по някакъв начин част от Тийноватор. Владимир Младенов разработва със съотборниците си проекта Pandora Box, който е отличен на Финалното състезание. Тодор Попов е един от менторите ни в Пловдив. А третият надали има нужда от представяне – Димитър Бербатов гостува на тазгодишното издание на Уикенд на идеите и подкрепя Тийноватор и редица други социални инициативи и проекти за развитието на младите в България.

В разговор с всеки от тях (по материали от бюлетина на Фондация Америка за България) разбираме повече за качествата, необходими за успех в живота, за подкрепата и значимостта на менторите, както и за предпоставките за лично и обществено развитие.

Владимир Младенов е дванадесетокластник в Националната природо-математическа гимназия в София и вярва, че финансовата култура е в основата на образоваността и успеха на всеки човек. Идеята на отбора му получава подкрепа от УниКредит Булбанк, както и награда на финала на Тийноватор през юни 2022 г. В интервю за Фондация „Америка за България“ Владимир споделя повече за своите предприемачески амбиции, за менторстовто и за активната си гражданска позиция.

 

Разкажи ни за проекта, по който работихте със съотборниците.

Влади: „Pandora Box: Мисия финансова свобода“ е проект за финансово ограмотяване на млади хора между 14 и 19-годишна възраст. В България страдаме от общ проблем на ниска финансова култура. Установихме, че периодът, в който е най-добре тя да бъде изградена, е точно в гимназията. Тогава започваме да получаваме първите си пари. Преди 16 човек не може да работи, но получава джобни. Решава, че иска да си купи нещо, но не знае как да спести. След 16 много хора започват да работят и не могат да разпределят и управляват средствата, които изкарват.

Човек трябва да се запознае с базови финансови инструменти – как работят банките, как да инвестира в дългосрочен план, най-малкото в пенсионно осигуряване, какво е лихва, рецесия, инфлация. Нашето решение е да борим този проблем с обучения и семинари – теоретични и практични.

Кой беше най-важният урок, който научи покрай Тийноватор?

Влади: Научих много уроци от Тийноватор. Програмата дава възможност да се запознаеш със съмишленици, които имат сходни идеи, сходна визия за живота. Може би най-важното, което се научава в Тийноватор, е постоянството, дисциплината. Това е програма за цяла година, през която с отбора се виждате всяка седмица. Накрая се готвиш за финалното състезание пред инвеститори и още 400 човека, където трябва да продадеш своята идея.

Какво научи от твоите ментори?

Влади: Научих се да идентифицирам проблем и да търся решение за него. Като хора със сериозен опит в бизнеса, те имат знанието какво се прави и какво не се прави, когато работиш в екип. Помогнаха ни да разпределим ролите, защото в началото на всички им е трудно да намерят своето място. Те са като помощни колела на велосипед – помагат ни да се стабилизираме и ни позволява да научим нещо, което все още не можем сами – и същевременно ни дават тласък напред.

Ти си осъзнат, активен млад човек. На какво го отдаваш?

Влади.: Рано или късно човек започва да се интересува от обществено значими въпроси – дали заради работа, дали заради средата, в която живее, или защото нещо не му харесва. Колкото по-рано се случи, толкова по-важно се оказва то. Аз следя какво се случва по света. Ако не знаеш, е много по-лесно да бъдеш манипулиран.

За будни, способни млади хора като Владимир говори и Тодор Попов, ментор в Тийноватор, който работи в сферата на счетоводството, одита и финансите повече от 20 години. Тодор гледа на житейския опит като на работно куфарче, което през годините пълни с инструменти, служещи му както в личен, така и в професионален план като управител за България на международната технологична компания SumUp.

Тодор Попов, ментор в Тийноватор

 

От миналата есен, като ментор в Тийноватор, Тодор отваря своето куфарче за млади хора с интерес към стартъп културата и намирането на решения на социални предизвикателства.

„Те имат свежите идеи, имат това, което е носителят на новото, на тях им трябват първите инструменти, които всеки човек ползва.“, споделя той.

Тодор се вдъхновява, като прави неща, които променят средата около него или му помагат да научи нещо ново. Именно мисленето извън кутията и умението за работа в екип той иска да предаде на младежите, с които работи. Според него промяната идва от нас самите – от хората, които запретват ръкави и сами търсят решение на проблемите. А менторските програми са канализиран начин това мислене да се преподава:

„С тази програма имам възможност да подтикна други да решават проблеми. От това имаме нужда – хора, които се опитват да решат проблеми, а не хора, които се оплакват“.

Сред идеите, които обсъждат с учениците от две пловдивски училища, са: създаване на животоспасяващи изобретения, преработка на отпадъци, енергоспестяващи приспособления, хранителни добавки. През следващите седмици екипът ще се фокусира върху една от тях и ще започне да работи по нейната реализация. В края на програмата през май съотборниците ще представят своя проект пред жури от предприемачи и потенциални инвеститори.

Тодор (първият отдясно, отзад), менторите Светла Тодорова (първата вляво), Елена Стойчева (втората вляво) и Виолета Керемидчиева (първата вдясно, отпред) и Тийноватори от Пловдив

 

За Тодор менторството е инвестиция в общото ни бъдеще и всеки, който може да спомогне за развитието на средата, трябва да го прави. По сходен начин резюмира и Димитър Бербатов ангажимента си към бъдещето на България – младите хора:

„Талант в България има, имало го е и винаги ще го има. Както на мен са ми помогнали добри хора, така и аз чрез фондацията се опитвам да бъда добрият човек, който помага

Ето и част от отговорите, които господин Бербатов споделя на Уикенда на идеите пред Фондация „Америка за България“.

Какво ви подтикна към работа с млади хора? 

Димитър Бербатов: Винаги ми е харесвало да помагам, но в началото на кариерата си го правех спорадично и малко хаотично. Ако питате за фондацията – тя беше идея на сегашния ѝ директор Димитрина Ходжева. Тогава бях в Англия и добивах известност. Канеха ме постоянно да подкрепям различни каузи и беше някак естествено да решим, че можем самите ние да имаме кауза и да използваме популярността ми по-дългосрочно и по-организирано. Давах си сметка колко хора са ми помогнали, за да съм там, където бях тогава, и явно съм бил достатъчно зрял да искам да дам и аз нещо на следващите.

Така се роди и каузата – от това, че аз съм успял с таланта си, срещнал съм добри хора, които са ме държали в правилния път и са ме подкрепяли. И че децата, които развиват потенциала си, ще са полезни на обществото. Сега – 15 години по-късно, съм удовлетворен от решението си за фондацията и за каузата.

Димитър Бербатов на Уикенд на идеите 2023 г.

 

С кариера от над четвърт век зад гърба си и 15 години опит в работата с млади хора, вие знаете доста за развитието на таланта. Достатъчен ли е той или има и други важни предпоставки за успех?

Д. Бербатов: Талантът сам по себе си ще те докара до 80% от капацитета ти, и то ако си много талантлив. Но ако си работлив, инатлив, упорит, постоянен в това да реализираш таланта си, ще стигнеш 100%. Но и тези, които не развиват потенциала си докрай – те пак нищо не са изгубили, че са развивали таланта си. Точно обратното – обогатили са се с удовлетворение, загуби, опит, приятели, още на крехка възраст са научили много за себе си. Това също е развитие.

В развитието на младите семейната среда остава най-важната, поне в началото. Важно е детето само да избира, а не да реализира родителски амбиции. То ще прави грешки, но може би ще са по-малките грешки, ако родителят разговаря с него.

Бихте ли посъветвали младите да следват вътрешния си глас?

Д. Бербатов: Не искам да съм в ролята на човек, който си мисли, че знае всичко. Далеч съм от това. Винаги изхождам от собствения си опит. Славата замайва и като правиш нещо много добре, например играеш футбол, си мислиш, че си компетентен по всички други въпроси, което е далеч от истината.

Дисциплината е много важно качество за развитието на един човек, а самоусъвършенстването никога не приключва. За да не се лутат и да не са изгубени децата, те трябва да намерят колкото може по-отрано какво искат да правят и да го правят с любов.

Димитър Бербатов и Тийноватори от родния град на футболната звезда Благоевград

 

Какво припознахте в програмата за менторство и предприемачество Тийноватор? Защо решихте да я подкрепите?

Д. Бербатов: Предполагам, че всичко започва с идея. Моята идея е била да стана добър футболист, осъществи се. Момчетата и момичетата от Тийноватор имат своите си идеи, водени са от амбиция и работят по тях. Имат знанията, таланта, развиват се. Ако вкарат и ината, постоянството, накрая ще осъществят и идеите си. Виждам себе си в това, което те се опитват да направят, следователно не беше трудно да се припозная в каузата на Тийноватор. Младежите в Тийноватор работят в екип. Аз цял живот правя това. Да, има индивидуалности, но те са част от цялото. И понякога само на базата на екипа можеш да покажеш колко си добър.

Повече за каузата на Фондация „Димитър Бербатов“ може да прочетете тук.

 

Образователна видеоигра, платформа за споделяне на записки от уроци и проект за споделяне на успеха – три вдъхновяващи екипа

В рамките на Тийноватор Уикенд на идеите близо 500 ученици от 30 града имаха възможността да работят в екипи върху първите си стартъп идеи с помощта и подкрепата на своите ментори и гост-ментори на събитието. На Уикенда учениците от цялата страна се събраха за първи път на живо в София Тех Парк. През останалата част от учебната година те се срещат веднъж седмично със своите двама ментори в т.нар. Тийноватор клуб. 

След близо 24 часа усърдна работа, отборите презентираха идеите си пред жури, разделено в четири екипа, и се състезаваха за отличие в 12 категории. В серия от постове споделяме интервюта със спечелилите отбори (можете да ги видите ТУК, ТУК и ТУК). 

Четвъртото жури в състав: Момчил Василев, управляващ директор в Endeavor Bulgaria; Даниел Шопов, вицепрезидент – прием на студенти, АУБГ; Борислав Божидаров, маркетинг експерт в SuperHosting и Георги Минев, главен редактор в Money.bg, изслуша 22 презентации и избра три екипа за победители в категории Най-добра идея в областта на Образованието и кариерното развитие, Най-запомнящ се бранд и Най-добра стратегия за излизане на пазара.

След събитието Борислав Божидаров сподели впечатленията си за Уикенда: 

На Тийноватор се успокоих, че немалка част от следващото поколение е на прав път. Общото ми впечатление от помощта ми като гост-ментор е, че повечето отбори имат работещи идеи и добре дефинират проблем, решение, устойчивост и монетизация.

Според мен това, върху което може да се работи повече, е презентирането на продукта/услугата. Впечатление ми направи, че разглеждаха презентацията като нещо отделно от бизнес плана си. Всъщност брандингът е много важен, защото именно той дава усещането. Затова е и толкова важна част от самия продукт/услуга. Бяха помислили за маркетинга по различните места, но той е само инструмент за напомняне на брандинга в различни канали.

Както казах при награждаването, пример за добър брандинг е Teenovator, защото всеки път когато се сетя за него, вече ще се появява емоцията, която изпитах на двата дни на Уикенда на идеите!

Борислав Божидаров, SuperHosting

Отличието за Най-добра идея в областта на Образованието и кариерното развитие отиде при идеята Учи и споделяй, на един от отборите в двата Тийноватор клуба в Благоевград. Участници: Симона, Михаела, Стефани, Анелия Церовска, Амелия. Ментори: Милка Стойчева, Емануил Мавродиев, Георги Георгиев

Какво е Учи и Споделяй?

Амелия: Решихме да създадем платформа, в която да се споделят записки, обобщени таблици, решени задачи и всичко останало, което може да помогне да се предадат знания от по-големите на по-малките ученици. Планираме в бъдеще да бъде насочено и към студенти. 

Какво ви мотивира да работите по тази идея?

Мотивира ни главно това, че всички имаме общ проблем – недостиг на записки и обобщени таблици от материала, който учим и това ни обединява да работим заедно, за да намерим решение. 

Как разпределихте ролите си в екипа?

Разпределихме ролите си по това какви силни страни има всеки един от нас. Разделихме се на мислещи и правещи. Мислещите даваха идеите, а правещите се фокусираха върху практическата част. По този начин създадохме среда за ефективна работа.

Отборът зад идея Учи и споделяй на награждаването

Кой даде идеята и как убеди останалите да работят по нея?

Симона: Идеята беше моя – на една от срещите разказах за нея и на тях просто им допадна. Явно имаме еднакви интереси, пък и сме срещали този проблем заедно.

Мими (ментор): Нашият клуб е доста голям – с над 20 ученици. Съответно имаше хора, които презентираха идеите си, и съмишлениците се присъединяваха на тази база. Така формирахме отборите.

Какви са отзивите ви за Уикенда на идеите? Коя е любимата ви част от събитието? Как ви помогна в изграждането на екипа?

Михаела: Всички мои отзиви за Уикенда на деца са положителни. Наистина беше  страхотно преживяване за мен. Всички в екипа бяха много любезни и менторите бяха изключително добри. Наистина много ни помогнаха. Прекарахме време заедно и се опознахме. Повечето сме от едно училище, но познавах само едно момиче. Уикендът ни позволи да се опознаем като хора и да разберем колко много си пасваме като отбор. 

Какво планирате да се случи с идеята ви до Финала? 

Целим до края на Тийноватор да създадем изцяло платформата, за да може да се качват документи. Искаме всичко да се реализира и да докажем, че ще бъде успешно.

А след Финала – какви са амбициите ви?

Надяваме се след финала сайтът да продължи да съществува, да го надграждаме и да стигне до повече хора. 

Какво беше преживяването за менторите?

Емануил (ментор): Беше много интересно! Имахме своите предизвикателства, както и моменти на обезсърчение за отбора, но успявахме заедно да ги преодолеем. Те бяха много мотивирани. На Уикенда имаха възможност да научат нови неща от презентаторите – даже успяхме веднага да ги приложим. 

Мими (ментор): За мен също беше много интересно преживяването на Уикенда на идеите. Мисля, че за отборите беше много положително това, че се срещнаха с толкова хора на тяхната възраст, разпитаха за своята идея и получиха директен фийдбек. И мисля, че отборът разбра някои неща за идеята – за това какво се търси и какво те предлагат и как по-добре да ги свържат. 

Специално за Учи и споделяй аз съм изключително доволна от това, което направиха. Работиха много добре заедно. Със сигурност и те са имали моменти на обезсърчение, финалният резултат и динамиката в екипа бяха много положителни. Всеки път когато отивахме, бяха подготвили въпроси за нас. И естествено това ни помогна и ние да съдействаме. Много се гордея с това което направиха!

Презентацията на League of Entrepreneurs

В категория Най-запомнящ се бранд отличието взе идея League of Entrepreneurs на ученици от 133. СУ ,“А. С. Пушкин” и СПГЕ “Джон Атанасов” в София. Участници: Ива, Мелани, Иво, Михаил. Ментори: Георги Георгиев и Яна Иванова

Какво е League of Entrepreneurs? 

В България е много трудно да се достигне до предприемачески курсове и програми подобни на Тийноватор. Решихме да направим нещо лесно, иновативно и което ще породи в тийнейджърите, като нас, интерес. Това е видеоигра с образователна цел. В нея има предприемачески курсове, по които да се учи по-лесно. Играта ще бъде разделена на глави, като първата глава е изцяло с обучителна цел. След всяко ниво има куизове и допълнителна информация. След края на първата глава всеки ще може да създаде свой собствен бизнес – после да го продаде, доразвие и т.н. 

Какво ви мотивира да работите по тази идея?

Изчислихме, че 99,54% от учениците в България нямат достъп до такива курсове, както и до Тийноватор. И всъщност по този начин искаме да им предадем нашите емоция и преживявания тук.

Как разпределихте ролите си в екипа?

Мишо и Иво учат в Джон Атанасов и са по техническата част – програмиране и графичен дизайн. Те имат опит с това. Ива и Мелани са по презентационната част. Скоро ще определим бъдещите ни позиции в работата. Всички в екипа са много приятни като хора и е много лесно да се работи с тях. Разбираме се и това е най-важното. 

Как избрахте името?

Първо се сетихме за играта League of Legends. Главният герой в играта е бъдещ предприемач, бизнесмен. Оттам дойде и идеята.

Кой даде идеята и как убеди останалите да работят по нея?

Михаил: Идеята ми хрумна на мен. Изработването на една игра има етапи и имаме нужда от екип, за да се развие. Убедих останалите като им дадох причини защо е толкова интересно да се занимават с това. Процесът на работа е доста задълбочен и любопитен. 

Ива: Мишо всъщност и преди е правил игра, показа ни демото. Това ни впечатли. И като чухме идеята, веднага знаехме, че ще бъде печеливша. 

Какви са отзивите ви за Уикенда на идеите? Коя е любимата ви част от събитието? Как ви помогна в изграждането на екипа?

Ива: Всичко много ни хареса – беше едно невероятно и незабравимо преживяване. Много се смяхме и се потопихме в работата. Сближихме се. Аз минах през много емоции, но най-много ми хареса частта, в която представях и накрая си казах: Супер! Получи се, както трябваше! Менторите много ни нахъсваха. 

Мелани: Всяко нещо ни донесе много хубави емоции. Правехме упражнения, преди самата презентация, за да не сме толкова нервни. 

Мишо: Всички имахме голям хъс да си представим проекта добре и всичко да бъде по план. Накрая успяхме.

Яна (ментор): И ние преминахме през всякакви емоции. Притеснение нямаше, по-скоро се вълнувахме, заедно с тях. Не сме спирали да вярваме, че ще достигнат целта си.

Какво планирате да се случи с идеята ви до Финала?

Да имаме работещо демо, което да представя главната идея.

А след Финала – какви са амбициите ви?

Ива: Бих се радвала, ако след Финала продължим да работим заедно, реализираме докрай идеята и в бъдеще да изкарваме и доходите си от това.

Мелани: Аз много бих се радвала, ако успеем да стигнем до всички или до почти всички училища в България.

Ива: Дори бихме искали да преведем играта на английски език, за да я развием и в други държави. 

Разкажете някоя забавна случка от работата ви заедно.

Ива: Вечерта преди Уикенда на идеите беше една от най-хубавите, които са ми се случвали. Събрахме се целия клуб, готвихме заедно и направихме видео за представянето ни. Беше много забавно, така се сближихме. Дори се научихме да правим кори за баница. 

Отбор Share Experience, заедно с един от менторите си – Николай Ганчев

Наградата за Най-добра стратегия за излизане на пазара отиде при идея Share Experience на ученици от Бургас. Участници: Карина, Мая, Божидара, Виктория. Ментори: Николай Ганчев и Николай Господинов

Какво е Share Experience?

Целта ни е да вдъхновяваме потребителите, като споделяме вълнуващи истории на хора, които са постигнали успех в живота си. Ще бъде полезно особено за тези, които са на наша възраст или с близък до нашия по опит. Основната идея е да предоставим вдъхновяващо съдържание, за да подкрепим клиентите си в процеса на прилагане на получените уроци в живота.

Какво ви мотивира да работите по тази идея?

Проектът е плод  на проблем, който забелязахме – високия процент на тийнейджърите с влошено психическо здраве. Голяма част от тях не разполагат с талант, който да подпомага увереността им. За да разберем по-добре причините за този проблем у нас, решихме да проведем анкета с участието на около 300 души. Тя показа, че много от тях се чувстват нерешителни и неуверени в изборите си.

Как разпределихте ролите си в екипа?

Аз – Карина, имам ръководната роля за проекта Share Experience. В качеството си на CEO отговарям за общото направление и успешното изпълнение. Божидара е отговорна за отдел Финанси и гарантира финансовата стабилност на идеята. Виктория е нашият Front и Back-end developer, като се грижи за изграждането на онлайн платформата и техническите аспекти. Мая работи в сферата на маркетинга, където подпомага рекламирането на идеята и осигурява комуникацията с аудиторията и клиентите. 

Как избрахте името?

Преди да изберем името, бяхме наясно, че трябва да бъде нещо запомнящо се и да отразява съдържанието на платформата, както ни бяха препоръчали нашите ментори. Името Share Experience цели споделеният опит да засили чувствата на потребителите за принадлежност, свързаност и смисъл. 

Кой даде идеята и как убеди останалите да работят по нея?

Тя е резултат от две отделни идеи, които аз и Мая разработихме, за да решим един и същ проблем. След като обсъдихме детайлите на двете предложения, решихме да се обединим и да работим в екип. След това представихме няколко примера за това как можем да го реализираме. Вики и Божидара, които бяха заинтересовани, се присъединиха към нашия проект.

Презентацията на идея Share Experience

Какви са отзивите ви за Уикенда на идеите? Коя е любимата ви част от събитието? 

Карина: Аз бях силно очарована. Като председател на Ученическия съвет на нашето училище често организирам големи събития и съм запозната със сложността на такова мащабно събитие. За мен беше много вдъхновяващо да видя толкова много хора, които упорито работят върху идеите си в продължение на часове. В залата по време на презентацията се усещаше емоцията, атмосферата беше изключително зареждаща.

Любимата ми част от събитието беше срещата с ментор от LimeChain. Велислав Иванов ни запозна с бизнес моделите, като ние избрахме Freemium модела. Даде ни съвети в областта на финансите и ни показа примери за конкуренти в сферата на образователната система. Предупреди ни за най-честите грешки, които се срещат в стартъп идеите. Тази среща доказа, че споделеният опит помага както индивидуално, така и в екип. 

Как ви помогна в изграждането на екипа?

Ние се стремим да изградим екип, който да бъде успешен във всички свои начинания. Уикендът на идеите ни научи, че за да постигнем това, трябва да имаме ясна визия и мисия. Необходимо е и да комуникираме ефективно, защото координацията на дейностите е от решаващо значение за успеха ни.

Какво планирате да се случи с идеята ви до Финала? 

Планираме да разработим уебсайт, където ще качваме всички интервюта и подкасти с истории на хора, които вече са постигнали успех в сферата си на дейност. Ще работим усилено върху популяризирането на програмата, за да информираме младите хора за различни възможности за професионално развитие.

Какви са амбициите ви след Финала?

Ще се стремим да намерим решение на проблем, с който се сблъскваме ние като тийнейджъри, търсещи своето място в света и срещащи трудности при избора на посока за бъдещето си. 

Играчки от рециклирани материали, платформа за стажове, биолиния за устни и овациите на едно жури

Тийноватор Уикенд на идеите е едно от двете основни събития в учебната година на Тийноватор, а другото е Финалното състезание, което тази година е на 20 май. И двете събития срещат на едно място Тийноваторите от цялата страна и техните ментори, и са своеобразен празник на креативността, предприемаческото мислене и екипния дух. През останалата част от деветте месеца на програмата учениците се срещат всяка седмица със своите двама ментори в т.нар. Тийноватор Стартъп клубове – в цялата страна.

По време на Уикенд на идеите 2023 на 28 и 29 януари учениците разработиха първите си идеи на ниво презентация, а 12-членно жури, разпределено в четири екипа, оценява по около 20 проекта. В поредица от блог статии разказваме повече за преживяването от първо лице на отличените отбори – вижте тук и тук.

По-голямата част от всичките 86 екипа, които се явиха на Уикенда на идеите, продължават да развиват идеите си до 20 май, когато ще ги представят пред жури от инвеститори, а три от тях ще получат и финансиране.

Един от екипите жури – в състав Николета Лазарова от  Ocean InvestmentsНадя Захариева, програмен директор на Америка за БългарияВиктория Иванова, експерт “Работодателска марка”в Kaufland и Енея Георгиева, редактор на FORBES Bulgaria, оценява 20 екипа и избра три в категориите Най-добра идея в областта на изкуството и културата, Най-иновативна идея и Най-обещаващ екип.

Николета Лазарова разказа за своето преживяване по време на Уикенда на идеите: „Отдавна не бях попадала на такъв заряд от талант, амбиция, знание и емоции. Ама много Емоции! Зареждащо е да видиш, колко зряло и предприемчиво подхождат тийнейджърите, избирайки и презентирайки идеите си. Поставени бяха в стресова ситуация, недоспали, притеснени от сцената и журито, но търсещи и искащи да докажат, че могат. Какво по-близко до истинската бизнес среда, в която някои от тях ще се потопят съвсем скоро?!“

Отбор BoBo

Наградата за Най-добра идея в областта на Изкуството и културата отиде при идеята BoBo, на един от отборите в двата Тийноватор клуба в Благоевград. Участници: Изабела, Вили, Ния, Вася. Ментори: Милка Стойчева, Емануил Мавродиев, Георги Георгиев

Какво е BoBo?

BoBo е идея за играчки, които са направени от изцяло рециклирани материали и са на достъпни цени. В днешно време fast fashion индустрията замърсява много и използва огромни количества вода и енергия, за да се произведат дрехи и играчки. Това наистина се превръща в голям проблем и ние се спряхме на него. 

Какво ви мотивира да работите по тази идея?

Децата не са запознати с рециклирането и по този начин, чрез правене на играчки, ние ги запознаваме с проблема. 

Как разпределихте ролите си в екипа?

При нас всеки помагаше на всеки. Няколко души работихме по презентацията и правехме и прототипа, който представихме на журито. 

Кой даде идеята и как убеди останалите да работят по нея?

Вася: Идеята беше моя. В нашия екип първоначално имаше много различни мнения за идеите. Бяхме два екипа и трябваше да се обединим в един. На последната среща, преди Уикенда на идеите, имахме много трудности и различия в гледните точки. Тогава ми хрумна тази идея, казах я на момичетата след срещата. И на Уикенда я разработихме. Установихме, че в тази идея има повече потенциал отколкото в останалите, които имахме.

Какви са отзивите ви за Уикенда на идеите? Коя е любимата ви част от събитието и с какво ви помогна?

Вили: На мен лично Уикендът много ми хареса. Харесва ми това, че направих нови приятелства и може би това, което най-много допринесе за нас като екип, бяха менторите.

Вася: Успяхме да поговорим и с менторите, които даваха консултации. Аз лично останах много удовлетворена. Те бяха страшно полезни. И целият Уикенд беше страхотен. И аз успях да направя нови приятелства и да се запозная със страхотни хора.

Изабела: Всъщност преди Уикенда на идеите бяхме много демотивирани и като видяхме толкова много хора, които работят, разгледахме самите идеи, и там започнахме да се мотивираме да си разработваменашата, и така се случиха нещата. Преди изобщо не се познавахме и може да се каже, че се опознахме и се сближихме именно там.

Презентацията на отбор BoBo

Какво планирате да се случи с идеята ви до Финала? 

Изабела: Мислим да направим сайт, но преди това трябва да сме изработили продуктите – самите играчки, за да има какво да продаваме в сайта. 

Вася: Планираме да влезем в производство, за да излезем на пазара и до Финала да видим дали ще се хареса на аудиторията и какво може да подобрим.

Ако нещата тръгнат добре и продажбите вървят нагоре, определено бихме го развивали като бизнес и след Финала. Много се надяваме да го продължим като екип. 

А вие, менторите, как се чувствахте в процеса?

Емануил: За мен беше много интересно. Доста се чудехме, относно идеята – дали продължаваме със старата или с новата, че радвам, че в крайна сметка успяха да се обединят. Вложиха много усилия и видяха резултат. За мен най-впечатляващото от целия Уикенд е колко много могат да постигнат учениците за по-малко от два дни.

Работиха много и се консултираха с външни ментори, хора с богат опит. Така от една начална точка, в която имаха просто идея, стигнаха до прототип и план за излизане на пазара, което е страхотно. Ние го видяхме в техния отбор много силно – тръгнаха от едно състояние, в което нямаха ясна идея и стигнаха до победителите. Беше голямо вдъхновение за нас.

Милка: Да, за мен също беше предизвикателно в началото, тъй като и ние съпреживявахме несигурността в това дали идеята става, или не. Аз лично много оцених ролята на Уикенда на идеите във формирането и заздравяването на екипите и мисля, че учениците  го преживяха много силно. ТРъгнаха от позиция на доста разединени и несигурни, но видяха, че те наистина могат да постигнат нещо заедно. И ние бяхме до тях в това. Затова казвам, че за мен беше предизвикателно, но и в същото време накрая насърчително, когато видях прогреса.

Бихте ли искали да разкажете още нещо?

Вася: Имахме една странна случка с един от менторите. Той видя, че дълбаем на едно място и ни каза: “Добре, вие хубаво развивате идеята, мислите, правите презентация. Ама хайде сега кажете ми по 3 неща за всяка от вас.”

Тогава осъзнахме, че всъщност сме забравили да се опознаем като хора – не само като участници в екипа. Затова съветвам всички, които могат и се срещат на живо да се опознават и като хора, не просто като част от екипа, защото след това нещата тръгват много по-лесно.

Презентацията на идея WorkForce

Наградата за Най-иновативна идея отиде при идеята WorkForce, на смесен клуб от София – с ученици от 22. СЕУ Георги Раковскии, 91. НЕГ Проф. Константин Гълъбов и НПМГ.
Участници: Божидар, Тиана, Александър, Дария, Анастасия, Кийра, Ангел. Ментори: Емил Стойновски и Силияна Панова

Пълното интервю с екипа можете да прочете тук.

Презентацията на Ивайла, Кимбърли и Христина за идея Захир

Отличието за Най-обещаващ екип грабна отборът зад Захир – идея на смесен онлайн отбор с ученички от Хасково и Своге. Участници: Христина Паталова, Кимбърли Тодорова и Ивайла Ценова. Ментори: Юлиан Аспарухов и Михалина Георгиева

Какво е Захир?

Захир е бранд за продукти за устни с изцяло натурални български продукти. Смятаме да започнем с производство на балсами за устни, като след това разширим продукцията с олиа за устни, гланцове и скрабове. Много важен детайл е, че опаковките, които ще използваме, ще бъдат 100% биоразградими. Няма да тестваме и върху животни. Всичко това ще ни отличава от много брандове. Вярваме, че в България има много ценни суровини за козметика. 

Какво ви мотивира да работите по тази идея?

Ние самите не сме намерили продукт, който да отговаря на нуждите ни и затова решихме да го създадем. Мотивира ни това, че живеем във време, в което хората забравят да проверяват качеството на продуктите. Със Захир знаем, че ще има нещо качествено на пазара.

Как разпределихте ролите си в екипа?

Ивайла: Хриси се занимаваше с техническата част, а Ким търсеше информация. Аз уча програми като Photoshop и Illustrator, затова се занимавах с логото.

Как избрахте името?

Кимбърли: Захир е една много красива дума, любимата на Христина всъщност. Избрахме я заради значението ѝ – на арабски означава ясен, явен, набиващ се на очи. Това е точна препратка към нашия бранд и това как ще изглеждат устните, след употребата на продукта. Смятаме, че това е най-подходящото име.

Христина: След като произвеждаме продукт за красота, трябваше и името да бъде звучи красиво. Цялата концепция на това, което искаме да направим, се запечатва в името много добре. 

Юлиан (ментор): Момичетата създадоха най-добрата комбинацията между име, лого, цвят, презентация и таргет група. На мен като мъж тези неща не ми правят впечатление, но сега ги оцених. В опита си съм виждал над 1000 pitch deck-a, те се класират в първите 20% от гледна точка на симбиозата, която успяха да създадe екипът на Захир за толкова кратко време. 

Кой даде идеята и как убеди останалите да работят по нея?

Христина: Инициатор на идеята съм аз. На Ким и Ивайла от самото начало идеята им допадна и така решихме, че ще работим заедно, въпреки че Ивайла е от различен град. Имаме много подобни виждания за нещата, което ни помага. Изглежда това си е проличало, защото за това взехме награда за най-обещаващ екип. 

Какви са отзивите ви за Уикенда на идеите? Коя е любимата ви част от събитието? Как ви помогна в изграждането на екипа?

Кимбърли: На нас страшно много ни хареса – беше едно незабравимо преживяване. Научихме много за бизнес сферата и освен това успяхме да се съберем отново с отбора, тъй като само онлайн клуб и това рядко се случва. Сближихме се още повече, работихме заедно, помагахме си. Много хубави моменти прекарахме заедно и много се смяхме. Запознахме се с хора от други градове.  Help Team-ът и екипът на Тийноватор са изключително позитивни хора. Във всеки момент имаше някой, който да помогне или да отговори на въпросите ни. 

Христина: Страхотни късметлии сме да имаме за ментори Юли и Миша. 

Михалина (ментор): Още от първата среща ми направи впечатление, че Хриси, Ким и Ивайла нямат никакъв страх да коментират идеята си и с изключително голямо желание го правят – без притеснения, че могат да се провалят или да кажат нещо неправилно. Имат духа на предприемачи. Усеща се тяхната готовност да дерзаят, без да се чудят много-много. А това са страхотни качества. 

Работа по прототипа на „Захир“

Какво планирате да се случи с идеята ви до Финала? 

До Финала искаме да сме създали мостри, които да раздадем на менторите ни, на журито и на екипа на Тийноватор. Трябва да намерим от кого ще изкупуваме суровините и сме в процес на преговори. Трябва също да създадем окончателна формула за създаването на самия балсам и трябва също да изградим стратегия за излизане на пазара.

А след Финала – какви са амбициите ви?

Амбициите ни са доста високи – да излезем на пазара наистина с качествен продукт, който да се познава, да бъдем забележими, а и се да изградим една постоянна аудитория от клиенти, които да ни търсят. С производството на нашите продукти ще популяризираме и богатствата на България.

Защо и как да ползвате Google Trends и медийния мониторинг в разработването на идеята си в Тийноватор

Близо тридесет ученици от София и Пазарджик се запознаха с някои инструменти за комуникационен анализ и идентифициране на трендове, като ключов момент в създаването на маркетинг стратегия, в рамките на уъркшоп, организиран от Тийноватор и Updata One. С много примери от реалния бизнес и интересни данни и съвети, Анна Ценова, маркетинг мениджър в Updata One, държа вниманието на учениците близо два часа. Интересът беше голям – личеше си и по въпросите им след това.

 

Анна разказа повече за това как са се променили анализите на потребителските нагласи във времето, какви са възможностите за анализ с Google Trends и каква е ролята на мониторинга като ключов инструмент в управлението на комуникационни кризи. 

Учениците имаха възможност и да се опознаят по-добре по време на уъркшопа.

Като едни от основните причини за неуспех в бизнеса Анна посочи неефективните анализи на потребителски данни и маркетингови действия. Важно е да разберем, на първо място – какво иска потребителят. Потребителската пътека често започва с търсене в Google, а въведените ключови думи могат да разкрият много информация за интересите, нагласите и целите на потенциалните клиенти. 

Тук на помощ идва инструментът Google Trends. Някои от основните му суперсили са:

  • анализи на различни видове търсене и ключови думи;
  • откриване на популярни търсения по езици и региони;
  • възможност за сравняване на обеми на търсения;
  • интуитивен за употреба интерфейс.

Анализът на социалните медии може да предложи много информация за нагласите към даден бранд (или проблем): 

  • Кой отразява бранда?
  • Къде стои конкуренцията?
  • Какво е въздействието?
  • С какви ключови теми се свързва брандът?
  • Каква е репутацията на бранда?
  • Какви са резултатите от дадена кампания?

Тези базови въпроси поставят и основите на комуникационната стратегия на бранда и позиционирането му в дигиталното пространство. Анализът на тенденции може да бъде много полезен също и при разработването на нови продукти и откриването на правилен начин за комуникирането им с таргет аудиторията. 

Тенденции в търсенето на различни начини за боядисване на коса – количествен анализ.

След като получим суровите данни от количествения анализ, следващата стъпка е извличането на смисъл от тях – т.нар. “качествен анализ”. В примера с различните начини за боядисване на коса, може да се мисли върху това с какви предизвикателства се среща потребителят, какво би го улеснило, коя е таргет групата, каква е ролята на сезона при боядисването, върху какво да акцентира новият продукт, каква е оптималната цена за потребителя и т.н. 

Освен за оценка на нагласите на хората към бранда и разработка на нови продукти, Google Trends може да даде информация и за наличието на комуникационна криза. Дигиталната среда, в която живеем, предоставя възможност за изключително бързо развитие на такъв тип криза. 

Пример за комуникационна криза. През април, 2022 г. започва изтегляне на партиди на шоколади Kinder, заради съмнения за заразяване със салмонела.

Анна сподели съвети и начерта основните стъпки за реакция при такава ситуация:

1. Подготовка – наличие на предварителен план за реакция при криза. В спокойното време е важно да се изгради план за справяне с проблеми от този тип.

Тук се поставят въпросите: 

  • Как бихте реагирали в ситуация на криза?
  • Кой е отговорен за комуникацията?
  • Какво би било съобщението и с каква тоналност бихте искали да звучи?
  • Кои са аудиториите, които имат предпоставки да създадат криза?

2. Действие – бързо да се излезе с официално становище на компанията. Това е много важно, въпреки че ще излязат хора, които да го оспорят. В тази ситуация мълчанието не е злато.

3. Възстановяване – проблемът се адресира с конкретни действия. Анализират се лидерите на мнение и се търсят начини за потушаване на “пожара”. Търсят се правилните медии, в които да протече комуникацията. На този етап се прави разбивка на ситуацията, за да се вземат най-адекватните мерки. Комуникацията в случай на криза трябва да се базира на конкретни мнения по темата, а не на усещане. 

Анна изтъкна, че големите комуникационни кризи у нас се случват обикновено във Facebook групи или в платформата “BG-Mamma”. 

В заключение могат да бъдат изведени няколко важни точки:

  1. Медийният анализ и анализът на търсенето се базират на наблюдения. Инструментите дават само сурови данни – извличането на смислени изводи е задача на заинтересованите хора.
  2. Трансформирането на данни в знание подпомага всички сфери на бизнеса – правилно сегментиране, таргетиране, позициониране, комуникация и др.
  3. В случай на криза най-добрите инструменти за справяне са анализът и правилната и навременна комуникация. 

Флашка със скенер за ирис, умна саксия и отглеждане на земеделски култури чрез аквапоника и амбиции за Финала

В 9-месечната програма на Тийноватор има два пика на емоцията със силен състезателен елемент – Уикенд на идеите (януари) и Финално състезание (май). Учениците, групирани в екипи, и техните ментори се готвят за тези събития като за едни от най-важните им представяния досега.

На Уикенда на идеите жури от компании-партньори награждава идеите в началната им фаза на разработка, в 12 категории. На Финала жури от инвеститори отличава трима победители във всяко издание на Тийноватор. 

В поредица от блог постове ви споделяме впечатленията на наградените отбори на Уикенда на идеите от първо лице. 

От ляво надясно: Валя Надова, Николай Тодоров, Йоана Василева, Велислава Попова

В Уикенд на идеите 2023 четири екипа жури по четирима членове изслуша общо 86 презентации на бизнес идеи. 

Валя Надова, Operations Manager в LAUNCHubНиколай Тодоров, Изпълнителен директор на LimeChainЙоана Василева, COO на A Data Pro и Велислава Попова, Главен редактор на dnevnik.bg, оценяваха презентации в категориите Най-добра идея в сферата на IT, Най-добра презентация и Най-нестандартна идея.

За Уикенда на идеите Йоана Василева сподели: „Имах възможността да съм от първите свидели на този невероятен ентусиазъм в стартъп екосистемата ни, което ме кара да се чувствам окрилена. Нашето бъдеще е в сигурните ръце на много креативни и любознателни младежи, които скоро ще полетят по-високо в нови за всички нас измерения!
Лично поздравявам и се гордея с всичките колеги ментори! Моето поколение е първото, което демонстрира правилните ценности и инвестира в правилната посока на предприемаческия дух в България!“
 

От ляво надясно: Николай Тодоров (LimeChain), Йосиф Салтиел, Йосиф Хамед, Огнян Разсадов

Награда за Най-добра идея в сферата на IT отиде в проекта BioKey/BioAccess, на един от отборите в двата Тийноватор клуба от ТУЕС, София; Участници: Йосиф Хамед, Йосиф Салтиел, Димо, Огнян; Ментори: Николай Неков и Николай Мартинов

Какво е BioKey/BioAccess?

Идеята е да разработим хардуерно устройство (подобно на флашка) със сензор за пръстов отпечатък и скенер за ирис. Целта е да се използва за автентикация в определени системи – напр. компютри, сървъри, влизане в профили и сайтове, за отваряне на врати, за достъп до ограничени места или системи. Така елиминираме нуждата от пароли и от стандартни електронни подписи.

Как се роди идеята? 

Йосиф Х.: В една от срещите на екипа менторите ни дадоха основни сфери, в които да мислим идеи – една от тях беше ”биометрика”. Така стигнах до един проект, който се ползва в блокчейн сферата – представлява флашка, чрез която се подписват транзакции. И се замислих, че към това може да се добави и отпечатък. 

Как разпределихте ролите си в екипа?

Огнян: Разделихме се на това кой какво може най-добре. Йосиф Хамед се занимава с криптографията, софтуера и хардуера. Йосиф Салтиел се занимава с комуникацията с компаниите и проучвания. Аз се занимавам с по малко от всичко – също и с дизайна и user experience-a. 

Как избрахте името?

Йосиф Х.: Когато представих идеята за първи път, дадох името BioKey. То е доста семпло, ясно и отговаря на продукта. Но се оказа, че има такъв продукт. Преди Уикенда на идеите направихме brainstorming – изброихме сигурно 50-60 имена, но не харесахме нито едно и попитахме Chat GBT. Той ни даде идеята за BioAccess. 

Как убеди останалите да работят по идеята?

Йосиф С.: В нашия клуб имаше пълна демокрация – всеки гласуваше за това, което му е харесало. Всички се обединихме около две идеи – Eplanner и BioKey.

Отбор BioKey/BioAccess и Йоана Василева

Какви са отзивите ви за Уикенда на идеите? Коя е любимата ви част от събитието и с какво ви помогна?

Йосиф С.: Беше много хубаво. Намерих хора със сходни на моите интереси, това е много важно за мен. Беше наистина много забавно – физзарядката, танците и запознанствата. Страхотни бяха и консултациите с ментори. Уикендът много ни помогна да сплотим екипа – аз и Йосиф Х. ще участваме на HackTUES. Ако не се бяхме срещнали тук, нямаше да стане така. Сработихме се много добре всички. 

Йосиф Х.: Много се радвам, че бяхме в отворено пространство и имах достъп до всички. Ако ми потрябва ментор, просто мога да се огледам и да го намеря. Може би 50% от конструктивната обратна връзка, която събрахме, беше от ученици. 

Огнян: Много ми хареса, че имахме възможност да говорим с хора от бизнеса, с които по принцип не бихме имали контакт.

Какво планирате да се случи с идеята ви до Финала? 

Йосиф С.: Направихме си структурен план за следващите месеци. Очакваме до началото на април да имаме подготвен хардуерен и софтуерен прототип. Аз вече започнах да работя върху презентацията и представянето. Март и април основно ще се срещаме с компании за валидация на продукта. Мислим да се явим и на различни startup събития.

Менторите също ще ни уредят срещи – например с BIODIT. След това ще се опитаме да внедрим продукта в стартъпа на нашия ментор Николай Неков – karavani.bg. Оставили сме май месец като буфер за изглаждане на някои неща, ако има нужда. 

Какви са амбициите ви след Финала?

Първоначално – да направим прототип. След това да произведем по-голямо количество устройства. След като ги валидираме, да ги смалим и да започнем масово производство. Разбира се, трябва да се направи сървърна инфраструктура, трябва да се изгладят комуникациите с партньорите, трябва да се изгради маркетинг стратегия.

Идеята е, че ако спечелим Финала, със сигурност ще продължим напред доста по-сериозно. Отиваме за победа!

От ляво надясно: Мариян Башев, Андон Георгиев, Емилиан Аликовски

Награда за Най-добра презентация отиде при идеята SmartPot, на отбор от сборен онлайн клуб; Участници: Андон, Мариян, Емилиан; Ментори: Мартин Димитров и Слави Михов

Разкажете повече за идеята си.

Нашата идея представлява саксия, която се грижи за растението. Така не се налага човешка грижа или я свежда до минимум. Уникалното при саксията, т.е. това, което ни отличава от останалите, е, че има персонални настройки за всеки вид растение. Тя не е просто един продукт с програмиран код, който остава така, а всяка бройка е персонализирана за нуждите на своя притежател.

Грижи се за температурата, влажността на почвата и въздуха и много други фактори, които създават най-добрата среда за растението.

Как се роди идеята? 

Имало е случаи, когато нашите родители ни делегират отговорност – да се грижим за растенията, докато те са на почивка. Това е досадно задължение. Случвало ни се и на тримата. Затова измислихме Smart Pot – за да не се налага да полагаме грижи за растенията.

Как разпределихте ролите си в екипа?

Емилиан: Разпределихме се според компетентностите си. Андон поема частта с електрониката, а аз и Мариян работим по frontend и backend.

Как избрахте името?

Все още нямаме конкретно име. SmartPot е работно заглавие, което най-добре описва идеята. До Финала смятаме да го сменим, така че да имаме възможност да разширим бранда и с други продукти, свързани с агрономията – напр. смарт системи за отглеждане на стопански растения.

Виртуален прототип на „Smart Pot“

Кой даде идеята и как убеди останалите да работят по нея?

Андон: Първоначалната идея беше моя и я споделих с останалите. Всъщност това се случи още преди да станем част от Тийноватор, така че тази идея има по-далечни корени. Другите се мотивираха и започнахме да работим по нея преди началото на Тийноватор. Но програмата ни стимулира да работим по-стегнато, за да се случат нещата. Снимката, която виждате, е реалният 3D модел на продукта и смятаме до Финала да бъде готов. 

Всъщност затова не беше труден процесът на работа, напротив, беше много естествен. Разпределихме се и не беше нужно убеждаване. Освен това много по-лесно може помежду си да кажем, ако има проблем, и да го решим бързо. Просто защото се познаваме от преди.

Какви са отзивите ви за Уикенда на идеите? Коя е любимата ви част от събитието и с какво ви помогна?

Емилиан: Уикендът на идеите беше едно изключително събитие. Запознахме с много хора и много ментори, които ни помогнаха значително с развитието на идеята и ни отвориха очите за някои неща – маркетинг, брандиране и др. Имаше куп положителни коментари за идеята ни, защото и други хора имат същия проблем като нас.

Мариян: Бяхме доста заети, имаше много срещи с ментори. Но имаше и развлечения, които ни ободриха.

Какво планирате да се случи с идеята ви до Финала? 

До финала искаме нашият прототип да бъде готов, да имаме необходимите тестове за пускане на пазара, както и да реализираме няколко продажби.

Какви са амбициите ви след Финала?

Искаме да създадем наш онлайн магазин, но и също така да изградим мрежа от партньори, които да ни помагат с продажбите и да пласират нашия продукт във физически магазини. Затова след Финала се надяваме, първо, да намерим партньори и на второ място – да намерим инвеститори, които да ни позволят не просто да развием този продукт, а и да създадем още. 

Какво друго си представяте да влезе в семейството на вашия бранд?

Може би light версия – по-бюджетна, която да предлага ограничени функции. Също така система за смарт отглеждане на стопански растения – домати, краставици и т.н. Също си мислехме за инкубатор за семена (на цветя или на стопански растения). Тоест продукт, който да отглежда семенца и да ги превръща в растения готови за засаждане.

Презентацията на Aqua Genesis

Най-нестандартна идея: Underwater Life/Aqua Genesis, на отбор от клуба в Стара Загора; Участници: Георги, Жасмин, Мартин; Ментори: Силяна Божилова, Златина Пенчева и Михаела Кокенска

Underwater Life е алтернативен начин за отглеждане на земеделски култури чрез аквапоника. Цели ограничаване на вредните емисии и пестициди, освобождаване на земен ресурс и производство на стойностни продукти.

Фалшиви новини, дезинформация, пропаганда. Как да се справим с тях?

Пропагандата, дезинформацията и фалшивите новини засилват възприемането на глобалните проблеми, поляризират общественото мнение, насърчават насилствен глобален екстремизъм и реч на омразата.

Статия от партньора на Тийноватор 5 – Updata One

Какво представляват фалшивите новини?

Фалшивите новини са сложен и широкообхватен проблем. Самият термин се политизира и се използва за дискредитиране на всяка противоположна гледна точка. 

Някои хора го използват, за да хвърлят под съмнение опоненти, спорни въпроси или доверието в някои медийни организации. В допълнение, технологичният напредък, като появата на социалните медии, дава възможност на фалшивите новини да се разпространяват бързо и лесно, тъй като хората споделят все повече и повече информация онлайн./ Все повече разчитаме на онлайн информация, за да разберем какво се случва в заобикалящия ни свят./

Дезинформацията в ежедневието ни

Вселената на „фалшивите новини“ е много по-голяма, отколкото предполагаме. Някои истории може да съдържат частична истина, но да нямат контекстуализиращи подробности. Този тип новини не включват никакви проверими факти или източници. Друг вид фалшиви истории, биха могли да съдържат основни проверими факти, но написани с език, който е умишлено подстрекателски, пропуска уместни подробности или представя само една гледна точка.

Contemporary art collage. Antique statue bust and phone screen covering eyes with fake news lettering. Spreading rumors. Concept of disinformation, gossips, propaganda, influence, society. Artwork

Откъде идва дезинформацията и защо се разпространява?

  • Известни фигури –  популярни на обществото личности, разпространяващи дезинформация или фалшиви новини, с цел повлияване на масата от хора (например по време на избори).
  • Новинарски истории – истории, написани с цел привличане на приходи от реклами, посредством брой кликове. Някои истории съдържат неправилна

информация, за да получат повече кликвания.

  • Информационна война/медийно пространство – основните медии се използват за разпространение на правителствена пропаганда. За целта хиляди бот акаунти в социалните медии са създадени с цел да пропагандират фалшиви новини или да налагат конкретни мнения по дадени теми, правейки хората по-малко способни да различат истината от лъжата.

Как да различаваме фалшивите от истинските новини?

Интернет пространството е пълно с все по-добре замаскирани фалшиви новини и тяхното открояване не е лесна задача. 

Ето няколко начина, чрез които да различите истинските от фалшивите новини:

  • Източници: Точно както проверяваме достоверността на автора, така трябва и да обърнем внимание на самия източник. Въпреки че повечето легитимни източници не произвеждат фалшиви новини, има много уебсайтове, които го правят.
  • Домейн: Много от сайтовете, произвеждащи фалшиви новини, използват идентични URL адреси и имена на домейни на реномирани новинарски сайтове, като обикновено завършват с “.com.co“ вместо с “.com“ в края.
  • Посочените от автора източници: Верните новини съдържат връзки към други утвърдени доклади и организации. Те съдържат интервюта с лица, които могат да потвърдят или отрекат, че са направили дадено твърдение. Подкрепени са с доказателства, дати и други данни, които лесно могат да бъдат проверени.
  • Фактологична проверка: Можете да започнете с просто търсене, като използвате ключови думи. През 2022 г. Google създаде платформата Fact Check Tools, с която можете да проверявате верността на новините, като въведете заглавието на статията или нейния автор.

Нашата роля в борбата с дезинформацията

Фалшивите новини са сериозен проблем в нашето общество и могат да имат неблагоприятни последици за нашето мислене, действия и култура. Но ние можем да предприемем действия, за да се справим с този проблем.

Компаниите в общността на Updata One Perceptica и Identrics правят постъпки в борбата с дезинформацията.  От една страна, Perceptica предлага медиен мониторинг, анализ, с помощта на който може да се анализират различни клъстъри от информация и по този начин да се идентифицират пропагандни течения. Identrics, от своя страна, в разработва модели, базирани на изкуствен интелект и машинно обучение, с които автоматизирано да се улавя езикът на омразата, който обикновено е “посланик” на невярната информация. 

В заключение

Изключително важно е да бъдем внимателни и критични към информацията, която получаваме, да проверяваме източниците и да се обръщаме към надеждни източници на новини и факти. 

Споделяйте информацията отговорно и бъдете внимателни, когато става дума за новини и информация, която може да има влияние както върху вас, така и върху цялото обществото.

Референция:

Hate Speech Detection in Comments

Общото между биоразградима опаковка, стъпки в отстъпки и решение за пътуването с електромобил

В предходен материал споделихме интервю с отбора, който взе награда в категория “Най-иновативна идея” на Тийноватор Уикенд на идеите 2023 в края на януари.

По време на събитието 16-членно жури, разделено в четири екипа, стана свидетел на общо 86 презентации на стартъп идеи и отличи 12 отбора.

От ляво надясно: Тодор Младенов, Иван Лозанов, Сибина Григорова, Стефан Петков

Първото жури в състав: Иван Лозанов, Associate в PostScriptum VenturesТодор Младенов, изпълнителен директор на Sofia Tech ParkСтефан Петков, директор „Операции“ в UniCredit Bulbank и Сибина Григорова, главен редактор на Булевард България, търси най-добрите идеи в категориите Зелен бизнес, Социална иновация и Устойчивост на бизнес модела.

След Уикенда на идеите Стефан Петков сподели: 

За мен беше чест да бъда жури. Истински съм впечатлен от креативността, дързостта и високата отговорност на младежите в проектите, които защитаваха! Страшно много енергия бълваше от тях. Оценявам високо и усилията на менторите, които са се грижили доста добре за екипите! Ще се радвам да видя прогреса през май.

От ляво надясно: Иван Лозанов, Сибина Григорова, Стефан Петков

Срещнахме се с наградените отбори, за да научим повече за историята на идеите и плановете им до Финалното състезание на 20 май, както и да „хванем“ екипния дух, който са успели да изградят в седмичните срещи с клубовете си от октомври насам.

Най-добра идея за зелен бизнес: SeedIt, на Тийноватор клуба в Русе; Участници: Вихра, Рая, Ерин, Марк, Габриела; Ментори: Теодора Георгиева и Венцислава Николова

Какво е SeedIt?

SeedIt е биоразградима опаковкa, направена от органични материали с добавена стойност – семена, които могат да се засадят след използването на опаковката. По света има подобни опаковки, но не са същите, тъй като нашата идея включва и дървесина, за да можем да регулираме твърдостта на опаковката.

Как се роди идеята? 

Едно момиче от екипа я предложи и се хареса на всички, тъй като се изхвърля огромно количество пластмаса под формата на опаковки. Проучихме въпроса и това е един начин да намалим потреблението и изхвърлянето. Въпреки че в началото имахме различни идеи и възгледи, тази идея ни обедини.

Как разпределихте ролите в екипа?

Нещата просто паснаха за нас като екип. Още в началото успяхме да си разпределим ролите, според това кой в какво е най-добър и се научихме постепенно да работим заедно.

Какви са отзивите ви за Уикенда на идеите? Коя е любимата ви част от събитието и с какво ви помогна?

Беше много интересно това, че прекарахме заедно толкова време и се сплотихме. Там също срещнахме разнообразни хора с различно мислене и идеи. С един от отборите даже обмислихме колаборация – Hazels от Силистра. Те предлагат барчета, направени от лешници и органични съставки, и си търсеха био опаковка. 

Какво планирате да се случи с идеята ви до Финала през май?

За момента най-важно е да направим прототип – трябва да изчислим съотношението на дървесината, семената и всичко, което ще съдържа тази опаковка. За момента всичко е само план – за да стане реалност, е нужно малко време и проучване.

Какви са амбициите ви след Финала?

Ако има интерес към продукта, вярваме, че това е чудесна идея за бизнес, защото е нещо иновативно за българския пазар. 

Също така искаме да създадем сайт или приложение, което да помага в отглеждането на посадените растения. Говорихме с русенска мебелна фирма, която може да ни снабдява с дървесина от остатъчни материали. 

 

Най-добра идея за социална иновация: StepQuest / Стъпки в отстъпки, на един от отборите в двата Тийноватор клуба от ТУЕС в София; Участници: Надежда, Симеон, Александър, Александра, Десислава, Тихомир; Ментори: Милин Джалалиев и Младен Борисов

Какво е StepQuest?

StepQuest е приложение, което превръща крачките, които правим, в отстъпки при наши партньори („Стъпки в отстъпки“). Освен момента с наградата, приложението ще предлага и алтернативни маршрути за разходка. Главната ни цел да стимулира хората да се ходят повече.

Как се роди идеята? 

Интересува ни проблемът за заседналия начин на живот – това, че все повече хора извършват малко или почти никаква физическа активност, което на свой ред влошава качеството на живот. Това води до факта, че България е една от държавите с най-висока смъртност в света. 

Кой даде идеята и как убеди останалите да работят по нея?

Дълго време седяхме, мислихме и бълвахме идеи. Съвсем по ТУЕС-арски нещата се случиха в последния момент и дори малко след това. Бяхме в коридора преди седмичната ни среща с менторите и знаехме, че трябва да измислим нещо, защото другият отбор в клуба вече имаше идея. Аз споделих идеята си, а другите я харесаха. После я разказахме на менторите и допадна и на тях. 

Какви са отзивите ви за Уикенда на идеите? Коя е любимата ви част от събитието и с какво ви помогна?

Уикендът на идеите беше много вълнуващо и прекрасно преживяване. Mисля, че всички ще го помним много дълго време. Освен че свършихме работа, през това време ни беше и супер забавно.

Прекарахме много време заедно – всички останахме през нощта – и просто се научихме да работим заедно. Винаги имаше някой, който да ти помогне, ако имаш проблем. Това много ни сплоти като отбор.

Какво планирате да се случи с идеята ви до Финала през май?

Искаме да създадем реално приложение с няколко основните функционалности – да можеш да си създаваш профил, да брои крачките, да запазва натрупаните точки.

Ще бъде много хубаво, ако някой ни вземе насериозно и имаме реални партньори за финала, които предлагат отстъпки. Ако ни остане време, може да вкараме и функционалности, като получаване на нотификации.

Какви са амбициите ви след Финала?

Искаме да имаме различни магазини като партньори – например зоомагазини, дрогерии и др. Планираме отстъпките да бъдат за конкретни здравословни продукти – ябълки например, а не торти. Също бихме искали да включим и музеи и други подобни места, както и да разширим обхвата на партньорите – да не са само в София (а в цяла България и дори в чужбина).

Искате ли да споделите още нещо?

Нашите ментори много ни помогнаха – и двамата са създали собствен бизнес и са навътре в нещата – помагат ни с разрастването, финансите и др.

Михаела Вихрийска от екипа им в ARC Academy също ни съдейства – тя не ни се води ментор, но беше на Уикенда и ни помогна много с презентацията. Тя направи сценария и може би благодарение на нея успяхме за тези две минути да представим идеята, така че журито да види потенциала в нея да ни наградят.

 

Най-устойчив бизнес модел: ePlanner/Power Pause, на един от отборите в двата Тийноватор клуба от ТУЕС в София; Участници: Ива, Ники Захариев, Росен; Ментори: Николай Мартинов и Николай Неков

Какво е ePlanner/Power Pause?

Забелязали сме, че организацията на пътуване с електрическа кола е досадна, защото трябва да бъдат взети предвид много фактори – разстоянието между станциите, колко ще струва, колко ще се чака и какво да правим през това време. Затова решихме да създадем приложение, което да улесни процеса – както да планира пътуването, но и да го превърне в пътешествие.

Затова имахме промяна и в името. Първото име беше ePlanner – показваше, че това е приложение, което планира. По-късно обаче го сменихме на Power Pause. 

Как се роди идеята?

Росен: Имам познати, които карат електромобили и от тях съм чувал истории как са тръгнали, но не са си планирали правилно пътуването и за малко да останат без ток на средата на пътя. Затова искахме да работим по проект, който да реши този проблем. 

Как разпределихте ролите си в екипа?

Ива: Първоначално не ги бяхме разпределили особено – преди Уикенда на идеите. Всеки се занимаваше с по малко от всичко. В първите минути на Уикенда, когато всички седнахме около масата, определихме кой с какво ще започне, Росен проучваше сферата и предаваше информацията на Ники, той я обработваше и я даваше на мен, за да създам презентацията.

Какви са отзивите ви за Уикенда на идеите? Коя е любимата ви част от събитието и с какво ви помогна?

Росен: На Уикенда на идеите най-много ми хареса възможността да представяме идеите си пред голяма публика. Също ми хареса, че можехме да гледаме представянията на другите отбори, както и възможността да се срещнем с още ментори да научим много от тях. 

Николай: На мен ми хареса, че за пръв път се събрахме като един екип и наистина работихме. Мисля, че доста добре се сработихме.

Ива: Хареса ми, че бяхме заобиколени от супер много хора със сходни интереси, които искат да развият проекта си и себе си. Това беше супер вдъхновяващо. Имах шанса да си говоря с доста ученици от другите клубове. Говорихме и с ментори, дори с такива, с които не си бяхме запазили предварително време за консултация. Те минаваха по масите и питаха как върви проекта ни. Даваха ни съвети и мнение. Беше уникално.

Какво планирате да се случи с идеята ви до Финала през май?

През последните няколко дни изграждахме графика ни за работа до финала – имаме много работа. Но поне сферата на технологиите е тази, която изучаваме, която ни интересува и вдъхновява, така че планираме да имаме демо до Финала – сайт и приложение. И нямаме търпение да ви го покажем. 

Какви са амбициите ви след Финала?

Вярваме, че нашата идея наистина има стойност и си заслужава да бъде реализирана в цялата страна. Надяваме се след Финала да имаме възможността да създадем връзки със самите зарядни станции и да популяризираме приложението.

Не на последно място, бихме искали да благодарим на менторите ни, че бяха насреща по време на Уикенда за всеки въпрос. 

Силата на екипа винаги се възнаграждава – WorkForce след Уикенда на идеите

В поредица от публикации ще разкажем за идеите, взели награди в 12-те категории на Тийноватор Уикенд на идеите 2023. Общо 86 идеи и около 500 ученици се състезаваха с първоначални презентации на първите си бизнеси в края на януари, а на Финалното съсезание на 20 май отиват всички идеи, независимо дали са взели награда на Уикенда. 

WorkForce е името на идеята на симпатичен Тийноватор клуб, базиран в София, микс от ученици от 22 СЕУ Георги Раковскии, 91. НЕГ Проф. Константин Гълъбов и НПМГ, с ментори Емил Стойновски и Силияна Панова. Презентацията беше отличена в категория Най-иновативна идея от жури в състав: Надя Захариева – Програмен директор на Америка за България, Виктория Иванова – Експерт Работодателска марка в Kaufland, Енея Георгиева Редактор във FORBES Bulgaria и Николета Лазарова – Директор Бизнес развитие в Resolute Software, част от Ocean Investments. ТУК можете да видите интервюта с останалите наградени отбори от същото жури.

Разкажете повече за идеята си.

Ани: WorkForce е свързана с това, че за учениците е много трудно да намират стажове за професии като IT, адвокат и други – на по-високо ниво. Работодателите също имат затруднения да намират качествени кадри за стажове. WorkForce решава и двата проблема. 

Какво ви мотивира да работите по тази идея – хоби, проблем, интереси

Божидар: Идеята е на Дари и Тиана – те имат опит със стажове. Моята основна мотивация, както разказах и на Уикенда на идеите, е, че аз търся стаж в кантори, защото искам да се занимавам с право, но просто не мога да намеря. От друга страна, в екипа е и Ани – тя работи откакто е навършила 16 години и среща други проблеми. Като цяло при нас е един огромен микс между хоби, желание за намиране работа и проблемите, свързани с това.

Как разпределихте ролите си в екипа?

Кийра: Да започнем от Божидар – заедно решихме, че той ще представи идеята.

Тиана е човекът, който прави контакти и свързва екипа с тях – като мениджър. Тя има много връзки в тази сфера, защото се занимава с ученическия съвет.

Дари анализира нещата, измисля как да бъдат подредени и записва всичко, също и Тиана.

Ангел също е много добър в анализирането на идеи и факти.

Ани винаги се грижи за отбора и за всеки поотделно – винаги се уверява, че всеки се чувства добре и на място в отбора.

Аз като цяло разпределям нещата между нас.

Ани: Кийра, ти си много добра в организацията. Също много допринасяш за дизайна.

Какъв беше цялостният процес на работа от гледна точка на менторите? 

Емил (ментор): В началото (бел. ред. близо месец преди Уикенда на идеите клубовете решават с кои идеи да се явят на състезанието) имаше много идеи – някои от тях не бяха сериозни. В един момент решихме да поставим рамка на идеята, т.е. определени условия, на които трябва да отговаря.

Интересно е, че WorkForce се появи може би 10 минути, след като поставихме рамката. Това ми направи много силно впечатление – колко бързо стигнаха до тази идея. Разбира се, тя се развиваше в продължение на около месец. Но на всички в онзи момент много им допадна. 

Силияна (ментор): Идеята дойде много естествено, от сблъсъка на учениците с това да си намират стажове. Получава се “Параграф 22 – те искат работа, а работодателите искат опит, за да ги наемат.

На мен много ми хареса, че на самия Уикенд, вследствие на срещи с четирима гост-ментори, получихме важна обратна връзка. Благодарение на това, отборът много бързо преформулира решението. Така вече беше валидирано и спрямо нуждите на бизнеса. За мен беше много ценно да видя как това се случва. 

Емил: Относно ролите – по време на Уикенда останах и през нощта и наблюдавах как всеки с огромно желание изпълняваше ролята си, и колко много бяха задълбали и искаха да им се случат нещата. Това много ми хареса. 

Емоцията беше много голяма, Божидар може да каже. Аз играех на една игра по време на Уикенда, и той ми каза: “Как може да си толкова спокоен и да играеш?” (смеят се).

Кой даде идеята и как убеди останалите да работят по нея?

Дария: Идеята е моя, а вдъхновението дойде от предложение на Тиана. Тя предложи да направим страница, в която да улесним комуникацията между учениците в горни класове и по-малките, и в нея да съберем информация за профилите във всяко училище. Но така бихме обхванали много малък таргет и идеята не отговаряше на всички критерии, заложени в рамката. Затова аз предложих идеята за стажовете. Това си е мой личен проблем, който още остава нерешен, но се надявам, че до май месец ще се разреши. Стигнахме до извода, че това в България дори да съществува, не е толкова достъпно, а в други държави работи. 

Силияна: Освен че е много полезно за много ученици, на Уикенда на идеите видяхме колко много се зарадва бизнесът на тази идея – дори си спечелиха двама-трима клиенти в лицето на някои от гостите там.

Дария: Например от “Кауфланд” попитаха дали смятаме да разширим обхвата на сферите, те проявиха сериозен интерес да ни бъдат клиенти.

Емил: Аз много пъти съм се срещал с този проблем, когато съм интервюирал за работа, и съм го споделял с групата. На много млади хора им липсва точно това – soft skills, независимо колко са умни. А това може да съсипе един екип. 

Какви са отзивите ви за Уикенда на идеите? Коя е любимата ви част от събитието? Как ви помогна в изграждането на екипа?

Ангел: Беше изключително вълнуващо и вдъхновяващо да видя толкова много хора да работят с желание по своите идеи в продължение на толкова часове. По време на презентацията адреналинът и вълнението в залата бяха много осезаеми и зареждащи. И това ще ми остане като като усещане за Уикенда.

Божидар: Аз съм изключително скептичен към всичко и всички, но преживяването на Уикенда ми показа, че работя с изключително ценни хора. Реално мисля, че аз свърших най-малко работа – защото без всичко, което направиха Дари и Ангел по презентациите, без Тиана, без Кийра, без успокояването на Ани, нямаше как да се получат нещата. Всъщност всички са склонни на много, за да постигнат целта, върху която работим. 

Дария: Наистина, и тогава го казах – ако Уикендът на идеите не ни направи екип, няма какво да ни направи. 

Тиана: Освен атмосферата, както каза Ангел, и презентациите, също така беше много хубаво да чуеш как успешни млади хора с бизнеси всъщност се вслушват в идеята ти, без да те подценяват, само защото си дете. Беше много зареждащо, когато менторите ходиха от маса на маса, за да чуят наистина идеята ни и да дадат отзивите си. 

Ани: Аз мисля, че беше много сплотяващ процесът на работа заедно и синхронизацията. Усетих го като много ползотворно, макар че не знам дали съм дала всичко от себе си тогава, както каза Божидар. Тепърва предстои да разбера още какво мога да дам. Но тогава се почувствах като “ние сме екип”, а не като “ние трябва да бъдем екип”.

 

Какво планирате да се случи с идеята ви до Финала? 

Тиана: Планираме до Финала няколко ученици да минат през нашата програма. Също и да създадем една мрежа от контакти – заинтересовани компании, училища и различни ученически структури.

Ще работим усърдно и върху популяризирането на програмата, защото знаем колко е важно младите хора да бъдат информирани за различни възможности за развитие, което напоследък е много подценявано, включително и от училището. И точно затова голяма част от енергията ни ще бъде насочена там.

А след Финала – какви са амбициите ви?

Божидар: Ако трябва да го кажем с едно изречение – главно да разработим успешен и печеливш бизнес. Ако трябва с малко повече – да решим един проблем и на бизнеса, и на нас като ученици в търсене на работа и професионално развитие. Разбира се, нашият идеал е да помогнем и на нашата държава в нейното развитие.

Искате ли да споделите още нещо?

Ани: Аз лично съм много благодарна (и мисля, че всички сме), че именно Си и Емо са ни ментори. В началото нямах представа с какви хора ще се срещнем. А те двамата – първо са прекрасни и забавни, правят целия процес изключително лесен и много ни помагат. Те допринасят страшно много и за нас, и за идеята. Много съм благодарна, че всичко това се случва и че ги познаваме. 

Силияна: Аз пък съм много благодарна, че точно вие ни се паднахте и че Емо е толкова всеотдаен ко-ментор. 

Емил: И аз ви благодаря че сте толкова яки всичките. Имах големи притеснения, че ще се сработите като екип и на Уикенда на идеите просто не повярвах какво се случва пред мен. Много ви се изкефих. И стига, няма повече да ви хваля.

Дария: А ние всъщност, когато получихме наградата, искахме да им благодарим обаче не намерихме микрофона. Затова много държим да знаят, че сме много благодарни и да го включите в интервюто (смее се). 

станете ментор

Менторите в Tийноватор са предприемачи и стартъп лидери с начинания в различни бизнес сфери. Задачата им е да вдъхновяват учениците чрез личен пример и да споделят професионален опит, с който екипите да стартират бизнес. Срещите между учениците и менторите се провеждат веднъж седмично в онлайн среда или на живо. Един Тийноватор стартъп клуб се състои от двама ментори и 10 ученици. Програмата предоставя разработена учебна програма, базирана на практически упражнения и примери от бизнеса.

стани тийноватор

 

Здравей! Тийноватор 7 започва в средата на октомври 2024 година. За да се включиш, трябва само да попълниш формата. Участието е напълно безплатно. Молим те да имаш предвид, че за да участваш, трябва да си в 10. или в 11. клас през учебната година 2024-2025. Ще получиш мейл с инструкции. Записвай се смело!
 
* Viber е основният канал за комуникация в Тийноватор. Важно е да го имаш инсталиран на телефона си.
Молим те да посочиш активен имейл адрес, който проверяваш често и чрез който можем да комуникираме с теб.
* Провери дали си попълнил/а всички данни коректно, преди да завършиш формата за записване в Тийноватор 6.

станете училище-партньор